cover.jpg

Prosjektbeskrivelse

Det skal utvikles et design for et akademisk fagtidsskrift som skal signalisere at tidsskriftet er veletablert og anerkjent, forholde seg til internasjonale sjangerkonvensjoner, ha et tiltalende formspråk og høy grad av funksjonalitet og brukervennlighet. Designet skal tilfredsstille relevante behov hos leserne, forfatterne, redaktørene og produsentene, og ha en gjennomgående grafisk identitet som samtidig effektivt differensierer fra nummer til nummer og årgang til årgang. Videre må det følge nasjonale rettskrivingsregler, bibliografiske referansesystem, husregler og typografiske konvensjoner. Til slutt skal det jobbes med redaksjonell utvikling, for eksempel ved å introdusere nye elementer og stofftyper som ikke finnes i den eksisterende versjonen av tidsskriftet.

Min løsning

Jeg har redesignet tidsskriftet Journal of Educational Media and Hypermedia (JEMH), først utgitt i 1981, og som hadde et design som ikke hadde endret seg vesentlig siden den gang. Det gamle designet fremsto som utdatert og litt klaustrofobisk, med slurvete typografi og manglende sans for detaljer.

Mitt redesign hadde som mål å gjøre tidsskriftet mer oversiktlig og brukervennlig. Resultatet var et minimalistisk uttrykk som satte hovedfokus på innholdet. For å skape hierarki i designet brukte jeg luft, et fast kolonnesystem, samt kontrast i skrift og skriftstørrelse.

I redesignet av omslaget var fokuset på temanumrene. Jeg kommuniserte tematikken ved bruk av fotografier som indirekte og symbolsk representerer temaet. Hver årgang har sin egen farge som går igjen i innmaten. Fargebruk utover temafargen er begrenset for å skape et rent og formelt uttrykk.

I løpet av prosessen var jeg nøye med de typografiske detaljene. Jeg tilpasset spaltebredder, orddeling og tekstjustering nøye for å oppnå et minimum av «elver» i den blokkjusterte teksten. Hovedinnholdet med halvspalte ble satt opp med et konsekvent asymmetrisk design, som gjorde at visning av tidsskriftet på digitale flater ble forenklet. Dette gjorde at man kunne bla seg gjennom innholdet uten å måtte justere på visningen.